به گزارش مشرق، «شیخ قیس الخزعلی» در توئیتی نوشت که هدف تعرض به اعتراضات مسالمت آمیز، تحریک افکار عمومی با هدف بسترسازی برای طرح ایجاد هرج و مرج جدید در عراق است.
وی این بیانیه را در واکنش به تعرض خشن نیروهای دولتی با تعدادی از اعتراضات مسالمت آمیز در بغداد و برخی شهرهای جنوب ومرکز عراق (خاستگاه شیعیان) عنوان کرده است.
به گفته وی، «با هرگونه تعرض به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز خصوصا آنها که خواهان فرصت های شغلی هستند، مخالف و معتقد است که عدم حل مشکل معلمان و کارکنان پیمانی و تعامل با آنها به این شکل، اقدامی عمدی است که هدف نهایی آن تحریک افکار عمومی برای بسترسازی برای طرح ایجاد هرج و مرج جدید در کشور است.»
دبیرکل عصائب اهل الحق، چند روز قبل در اظهاراتی تلویزیونی تاکید کرد که طرحی برای ایجاد هرج و مرج در مناطق شیعه نشین جنوب و مرکز عراق وجود دارد.
وی ادامه داد که این طرح نخست با راه انداختن اعتراضاتی مانند آنچه در اکتبر ۲۰۱۹ رخ داد، شروع می شود اما این بار برخلاف اعتراضات سابق، بنا است که به درگیری مسلحانه کشیده شود و به طور مشخص استان های جنوب و مرکز عراق (خستگاه شیعیان) را هدف قرار داده اند.
وی حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) را متهم به برنامه ریزی برای این طرح جدید کرد و گفت که این دور جدید اعتراضات با حمایت «مسرور بارزانی» پسر بزرگ «مسعود بارزانی» نخست وزیر دولت اقلیم کردستان است و برخی گروه های مسلح را به این منظور در اربیل آموزش داده اند تا اعتراضات به درگیری مسلحانه کشیده شود.
یک گروه موسوم به «فرار از مجازات» بعد از ظهر دیروز چهارشنبه برای اعتراضات گسترده در بغداد فراخوان داد اما این فراخوان با شکست مواجه شد و افکار عمومی از آن استقبال نکردند.
برخی منابع خبری عراقی در شبکه های اجتماعی، روز گذشته نام و شماره تلفن تمامی اعضای دفتر حزب دمکرات کردستان عراق در بغداد را با این استدلال فاش کرد که آنها در پس برنامه ریزی برای دور جدید اعتراضات عراق بودند؛ امری که دفتر این حزب را در بغداد ناچار به واکنش کرد.
دفتر حزب دمکرات کردستان عراق در بغداد با تکذیب خبر مذکور در عین حال تایید کرد که مشارکت در اعتراضات «میدان تحریر» (مرکز بغداد) یک افتخار است.
اظهارات الخزعلی در خصوص احتمال برپایی موج جدید اعتراضات و احتمال به خشونت کشاندن آن در مناطق شیعه نشین جنوب و مرکز عراق، همچنان مورد توجه رسانه ها و صاحب نظران عراقی است.